انجمن

ورود

اولویت اقتصادی دولت جدید

آرمان امروز :

  • اولین و مهمترین کار دولت چهاردم انتخاب تیم قوی، پاکدست، صادق، اهل شفافیت، با دانش، شایسته، متعهد به وعده‌های رییس جمهور منتخب  و هماهنگ است. مردم در همان یکماه اول منتظرند ببینند که چه تیمی تشکیل می‌شود اگر این تیم خوشنام نباشند و یا مساله‌ای داشته باشند در سطح عقلانیت پایین تر از متوسط جامعه باشند، خیلی‌ها رای خود را از رییس جمهور پس می‌گیرند و در ادامه راه همراهی نمی‌کنند و اگر این سرمایه‌های اجتماعی  نیمه مانده هم پشت کنند انوقت رییس جمهور و حکومت ضعیف‌تر می‌شود و امیدها به آینده از دست می‌رود و اقتصاد نیز رو به افول می‌رود.
    با انتخاب این تیم آنوقت حل مهمترین مسایل کشور دنبال می‌شود.
  • اقتصاد ما نیاز به رشد اقتصادی بالا دارد که با عقلانیت و حکمرانی قوی قابل تحقق است، ارتباط بیشتر با دنیای دروازه های فرصت را بر ما می گشاید. رشد سرمایه گذاری برای رشد اقتصادی لازم است و نحوه سیاستگذاری باید به نحوی باشد که تقاضای سرمایه گذاری افزایش یابد و از امکانات و منابع فیزیکی و سرمایه انسانی بیشتر استفاده شود اینجا جای پیشرفت زیادی داریم.
  • کاهش تورم از مسیر انضباط مالی و افزایش منابع بودجه با رفع تحریم اگر حاصل شود فشار بیشتر بر تولید نمی‌آورد و رکود ایجاد نمی کند. ادامه سیاست انقباضی پولی دیگر به صلاح نیست چرا که در بازار رکود ایجاد کرده است.
  • شفافیت و کاهش فساد مهمترین چیزی است که به اعتماد و همراهی مردم می افزاید و انگیزه ها برای تولید و ارایه خدمات و بهبود بهره‌وری  را افزایش می‌دهد و نشاط اجتماعی ایجاد می‌کند.
  • حل ناترازی ها و کمبودهای متعدد حقیقی و مالی در اقتصاد از مسایل مهم است که با روابط بیشتر با دنیا، تصمیمات بهتر و کاهش هزینه‌های تصمیمات نابه جا، کاهش هدر رفت‌ها و افزایش کارایی، جذب تکنولوژی و سرمایه‌گذاری و در پی آن اصلاح تدریجی قیمتی قابل دستیابی است.
  • مسائل اجتماعی و سیاسی تاثیرات زیادی بر اقتصاد دارند لذا دولت چهاردهم باید مردم را با سیاست‌های عاقلانه همراه کند و علیه قشر عمده مردم تصمیم نگیرد.
  • ساختارهای رقابتی و ایجاد فرصت‌های برابر و حاکمیت برابر قانون نیاز امروز اقتصاد و کشور ماست.
  • برگرداندن اعتماد با عمل به وعده‌ها و تصمیم از روی عقلانیت و مشورت‌پذیری و شنیدن خواسته ها و صدای همه مردم و پاسخگویی مهمترین شرط برای پیشرفت اقتصاد کشور خواهد بود.

یعقوب اندایش(رئیس انجمن اقتصاد ایران)